Isnin, 9 Ogos 2010

Masalah Pembuangan Bayi Di Malaysia


Pada zaman yang kian meningkat ini, negara kita telah mengalami pelbagai perkembangan dari segi pembangunan, teknologi dan lain-lain. Namun begitu, dari segi akhlak dan moral, negara kita masih berada di tahap yang agar merosot. Saban hari, masalah sosial seperti pembuangan bayi semakin meningkat sehingga berita ini sering dipaparkan di surat khabar, radio mahupun di media elektronik. Perkara ini telah membimbangkan pelbagai pihak. Bagi mengelakkan peratusan perkara ini terus meningkat ke tahap yang membimbangkan, punca-punca yang menyebabkan berlakunya perkara ini haruslah dikenalpasti dan pelbagai langkah yang sewajarnya perlu diambil dengan segera.
Punca yang menyebabkan berlakunya kes pembuangan bayi ialah diri sendiri seseorang remaja dan kemajuan teknologi. Kemajuan teknologi dan media cetak dan elektronik pada zaman sekarang akan memberi pendedahan seks dan membekalkan bahan yang tidak berfaedah kepada remaja. Remaja yang berumur dalam lingkungan 13 hingga 18 tahun mudah terpengaruh dengan perkara yang berlaku di sisi mereka. Penayangan filem berunsur seks mudah mendorong seseorang terjebak ke lembah kezinaan yang membawa kepada lahirnya anak luar nikah. Apabila perkara ini berlaku, mereka akan melarikan tanggungjawab mereka dengan membuangkan bayi tersebut di dalam tandas, rumah kosong, tempat pelupusan sampah, saluran tangki najis, sungai, tepi pantai, longkang atau di rumah ibadat. Selain itu, tempat-tempat tumpuan awam seperti gerai makan, stesen kereta api dan pintu pagar klinik kesihatan turut menjadi pilihan.
Seterusnya, punca yang menyebabkan berlakunya masalah pembuangan bayi ialah kekurangan perhatian daripada ibu bapa. Setahu kita, kini kebanyakkan ibu bapa akan bekerja keras dari pagi hingga malam demi membiayai kos hidup yang semakin tinggi. Mereka tidak mempunyai masa yang lapang untuk meluangkan bersama anak mereka. Mereka juga tidak mengetahui segala gerak-geri  anak mereka. Anak mereka yang kekurangan kasih sayang akan meluangkan masa mereka dengan sahabat karib mereka. Segala perangai akan diikut tanpa membezakan kebaikan dan keburukan.
Punca seterusnya ialah kelemahan agama dan kepercayaan. Dalam masyarakat yang maju ini, kebanyakkan rakyat menganggapkan bahawa agama dan kepercayaan merupakan peralatan dalam kehidupan mereka. Mereka tidak lagi mempercayai sebarang dosa, pahala ataupun balasan. Meraka hanya memuaskan diri sendiri tetapi tidak memikirkan apa yang dilakukan hanya mendatangkan dosa. Dari perbuatan dosa inilah yang melahirkan satu janin yang lahir bukan dari kehendak mereka tetapi dari nafsu serakah mereka yang mementingkan diri sendiri. Disebabkan pemikiran yang pentingkan diri sendiri, kes pembuangan bayi telah meningkat dari hari ke hari.
Langkah untuk mengatasi masalah pembuangan bayi ialah kerajaan perlulah mengadakan kempen kesedaran. Dengan mengadakan kempen kesedaran kepada lapisan remaja, informasi pendidikan seks akan dididikan kepada mereka. Apabila mereka mempunyai ilmu pengetahuan mengenai perkara tersebut,  mereka akan menghindari diri sendiri dari kes tersebut. Peranan media massa juga memainkan peranan penting dalam menjayakan kempen-kempen yang dilaksanakan oleh pihak berkuasa. Media massa juga berperanan menghebahkan dan membuat liputan secara besar-besaran tentang kempen yang dilaksanakan. Pihak media massa hendaklah menyekat program-program hiburan yang boleh merosakkan akhlak remaja seperti filem-filem yang mengandungi adegan-adegan lucah yang boleh menyebabkan kadar gejala sosial semakin meningkat seterusnya meningkatkan lagi kadar pembuangan bayi.
Di samping itu, kerajaan haruslah menguatkan kuasa undang-undang kepada  semua rakyat. Jika seseorang didapati membuangkan bayi, hukuman yang berat akan dikenakan terhadap mereka seperti rang Undang-undang Jenayah Malaysia penal code iaitu memasuki penjara selama 20 tahun. Selain itu, kerajaan juga boleh menubuhkan persatuan kebajikan untuk membantu ibu muda untuk meletakkan bayi yang baru dilahirkan di tempat-tempat terpilih seperti hospital, balai bomba, agensi kebajikan swasta, agensi anak angkat dan gereja.

Disediakan oleh

Phoon Lee Yong (206068)

1 ulasan:

  1. http://akusukabacaberita.blogspot.com/2017/05/apa-alasan-keluarga-ahok-cabut-banding.html
    http://beritawajibbaca.blogspot.com/2017/05/tim-kuasa-hukum-periksa-berkas-memori.html
    http://beritapastitop.blogspot.com/2017/05/ini-dia-meski-nggak-punya-rambut-para.html
    http://pelangimemanghoki.blogspot.com/2017/05/mendagri-ada-mantan-menteri-ingin.html
    http://pelangiwd200jt.blogspot.com/2017/05/kacau-atlantis-gym-dan-sauna-tempat.html

    Kartu Terbaik Hanya di Pelangi QQ
    Join sekarang juga ^^

    BalasPadam