Isnin, 9 Ogos 2010

Masalah Penggunaan Aplikasi Rangkaian Sosial


Internet merupakan satu penemuan yang membawa perubahan besar kepada kehidupan manusia. Kepelbagaian fungsi internet bukan sahaja membawa kemudahan kepada kehidupan manusia malah merupakan satu alat yang menghubungkan seluruh dunia tanpa mengira sempadan. Sejak kebelangkan ini, aplikasi rangkaian sosial amat popular di kalangan masyarakat. Penggunaan aplikasi rangkaian sosial telah menjadi satu budaya dan santapan harian di kalangan pengguna internet. Antara aplikasi rangkaian sosial yang terkenal di seluruh dunia seperti Facebook, Twitter, Friendster, Myspace dan sebagainya. Akan tetapi, penggunaan internet seperti aplikasi rangkaian sosial tanpa terkawal boleh menyebabkan ketimbulan masalah-masalah sosial yang membimbangkan.
            Perkhidmatan rangkaian sosial biasanya akan menyediakan ruang bagi pengguna untuk mengisi maklumat peribadi seperti nama, alamat, nombor telefon, ataupun hobi. Perkhidmatan ini adalah bertujuan bagi memudahkan pengguna untuk berkenalan dengan pengguna rangkaian sosial yang lain. Akan tetapi, perkhidmatan ini telah mendedahkan maklumat peribadi kepada risiko kecurian maklumat. Oleh itu, perkhidmatan rangkaian sosial menjadi sasaran utama bagi kumpulan jenayah kerana ia telah menyimpan maklumat peribadi yang bernilai. Menurut sumber yang dinyatakan oleh media, setiap maklumat peribadi dikatakan boleh dijual di pasaran gelap dengan harga AS$1 iaitu kira-kira RM3.80. Risiko kecurian maklumat ini menyebabkan kebebasan peribadi pengguna aplikasi rangkaian sosial tergugat. Selain itu, maklumat peribadi pengguna juga boleh dicuri dan disalahguna oleh kumpulan jenayah untuk tujuan lain seperti memeras ugut melalui telefon dan sebagainya.
            Selain itu, penipuan identiti sering berlaku di aplikasi rangkain sosial. Terdapat sesetengah golongan pengguna suka menyamar dengan menggunakan maklumat peribadi palsu dan foto orang lain untuk melakukan penipuan dari segi kewangan ataupun hubungan seks. Ini telah menyebabkan masalah sosial menimbul seperti membunuh, merogol, penipuan dan lain-lain. Masalah sosial tersebut boleh dirujuk kepada satu kes jenayah yang berlaku pada seorang gadis yang berbangsa British, berumur 17 tahun telah dirogol dan dibunuh oleh seorang bekas perogol yang menyamar sebagai seorang lelaki tampan di atas Facebook.
            Aplikasi rangkaian sosial juga telah menyediakan satu perkhidmatan bagi kemudahan pengguna untuk berkongsi video dengan pengguna lain. Akan tetapi, kemudahan ini telah disalahgunakan dan menimbulkan kesan sampingan. Misalnya, video yang mengandungi unsur-unsur negatif seperti keganasan dan lucah telah dimuat naik dan disebar luas di aplikasi rangkaian sosial. Oleh kerana kebanyakan aplikasi rangkaian sosial tidak memiliki kaedah yang megesah umur sebenar setiap penggunanya, jadi video-video tersebut boleh membawa impak kepada minda golongan pengguna yang belum mencukupi umur ke atas 18 tahun. Golongan pengguna tersebut tanpa di bawah kawalan ibu bapa boleh membawa kepada masalah mencontohi video-video yang berunsur negatif. Contohnya, sejak kebelakangan ini, video-video yang kes buli sering dimuat naik dan disebar luas luas di aplikasi rangkaian sosial. Video-video tersebut telah mendapat perhatian tinggi daripada kalangan masyarakat. Keadaan ini amat membimbangkan. Remaja-remaja yang masih berfikiran mentah mungkin akan mencontohi perbuatan video-video tersebut untuk memenuhi kepuasan sifat ingin tahu mereka.
            Di samping itu, aplikasi rangkaian sosial juga membenarkan pengguna meninggalkan komen pada catatan dan gambar orang lain. Namun, terdapat segolongan pengguna telah menyalahgunakan kemudahan ini untuk melakukan perbuatan yang tidak bermoral seperti menjatuhkan maruah orang lain, mencaci, memfitnah serta mengumpat orang lain. Perbuatan yang tidak bermoral ini bukan sahaja akan menjadi satu teladan atau budaya negatif kepada generasi muda malahan akan member impak dalam kalangan masyarakat.
            Kegilaan pengguna internet terhadap aplikasi rangkaian sosial telah menjadi sesuatu yang amat membimbangkan. Aplikasi rangkaian sosial juga telah menyumbangkan masalah disiplin di kalangan generasi muda yang menghabiskan masa di hadapan komputer sehingga ketagihan internet. Situasi ini akan membawa masalah kesihatan fizikal dan mental seperti kesihatan mata, bersikap panas baran, postur badan disebabkan kedudukan yang tidak ergonomik dan sebagainya.
            Justeru, langkah-langkah untuk mengatasi serta mengurangkan masalah sosial yang ditimbul daripada penggunaan internet seperti aplikasi rangkaian sosial. Pengguna mestilah sentiasa peka ketika menggunakan aplikasi rangkaian sosial seperti tidak sesekali mendedahkan maklumat peribadi seperti nama penuh, nombor telefon, nombor kad pengenalan, alamat penuh, kata laluan, maklumat kewangan dan sebagainya.
            Selain itu, pengguna juga mesti berhati-hati ketika memilih dan menerima kenalan yang ditemui dalam rangkaian sosial kerana rangkaian sosial terdapat banyak pengguna yang menggunakan identiti palsu. Ini boleh membantu pengguna daripada terdedah kepada kes jenayah seperti rogol, penipuan dan sebagainya.
            Di samping itu, pengguna juga digalakkan untuk menggunakan fungsi privasi yang telah disediakan oleh rangkaian sosial. Ini boleh membantu untuk mengawal kumpulan tertentu daripada melihat maklumat peribadi dan gambar-gambar milik pengguna yang berpotensi menjadi bahan ugutan. Oleh itu, pengguna perlu berhati-hati ketika meletakkan mesej dan gambar yang boleh menunjukkan lokasi sebenar pengguna.
            Masyarakat juga memainkan peranan penting dalam mengatasi dan mengawal masalah-masalah yang ditimbul dari aplikasi rangkaian sosial. Sebagai contoh, ibu bapa mesti sentiasa memberi perhatian kepada anak-anak supaya anak-anak tidak ketagihan atau menyalahguna kemudahan internet. Ibu bapa perlu memberi bimbingan dan panduan yang bersesuaian kepada anak-anak supaya anak-anak boleh lebih berdisiplin dan berhati-hati memilih ketika melayari internet seperti aplikasi rangkaian sosial.
            Pihak atasan rangkaian sosial juga perlu mengambil langkah-langkah yang berkesan dalam mengatasi masalah yang ditimbulkan oleh aplikasi rangkaian sosial. Misalnya, sistem penapisan pengguna dan maklumat perlu diperkuatkan bagi mengelakkan kecurian maklumat dan penipuan. Video-video dan gambar-gambar  yang berunsur negatif juga perlu ditapiskan dan mengehadkan umur pengguna untuk mengelakkan minda remaja terjejas. Selain itu, pihak atasan aplikasi rangkaian sosial juga boleh bekerjasama dengan kerajaan dalam mengatasi masalah tersebut seperti mengawal penyebaran maklumat yang berunsur negatif .
            Kesimpulannya, aplikasi rangkaian sosial telah mendatangkan masalah sosial dalam kalangan masyarakat. Ketimbulan masalah sosial bukan disebabkan oleh masalah pengurusan pihak atasan aplikasi rangkaian sosial ataupun kerajaan, masyarakat juga perlu bertanggungjawab ke atas sebab-sebab ketimbulan masalah sosial daripada aplikasi rangkaian sosial. Kalangan masyarakat perlu sentiasa peka dan berdisiplin ketika menggunakan perkhidmatan rangkaian sosial. Kerajaan juga perlu bertindak tegas dalam menangani masalah tersebut. Keengganan bekerjasama masyarakat dan kerajaan dalam menangani masalah sosial yang ditimbul oleh penyalahgunaan aplikasi rangkaian sosial bukan sahaja akan membawa kepada kehancuran masa depan generasi muda malah akan membawa kemunduran kepada sesebuah negara.

Disediakan oleh
Yeu Chai Fen (196951)





Tiada ulasan:

Catat Ulasan