Isnin, 9 Ogos 2010

Masalah Remaja Lari dari Rumah


Sejak belakangan ini, masalah remaja lari dari rumah semakin gawat. Setiap hari kita membuka lembaran surat khabar mestilah dapat membaca berita tentang remaja lari dari rumah. Fenomena ini sangat dirisaukan oleh seluruh masyarakat kerana remaja merupakan tiang dan harapan negara kita. Jikalau negara kita mempunyai remaja begini maka masa depan negara akan terjejas. Oleh itu, faktor-faktor yang menyebabkan masalah remaja lari dari rumah perlu dikenal pasti dengan segara dan mengorak langkah yang efektif untuk mengatasinya.
Punca utama yang menyebabkan remaja lari dari rumah adalah kurang perhatian daripada ibu bapa. Ibu bapa merupakan orang yang paling rapat dengan remaja. Apabila mereka menghadapi masalah yang tidak dapat diatasi maka mereka akan meluahkan masalah tersebut dengan ibu bapanya untuk mencari jalan penyelesaian. Walau bagaimanapun, kebanyakan ibu bapa kini mementingkan kemewahan hidup akan sentiasa sibuk dalam kerjaya. Secara tidak langsung, mereka telah mengabaikan tanggungjawab sebagai ibu bapa untuk memelihara dan membantu anaknya dalam mengatasi masalah. Akibatnya, remaja akan berasa mereka tersisih  dan mereka akan mencari hiburan dan ketenangan di luar rumah sehingga mereka enggan balik ke rumah yang tidak mempunyai kasih sayang.
Selain itu, pengaruh rakan sebaya juga merupakan salah satu punca remaja lari dari rumah. Pemikiran remaja belum matang menyebabkan mereka tidak dapat membezakan kebaikan dan keburukan sesuatu perkara. Oleh itu, mereka akan meletakkan kepercayaan yang sepenuhnya kepada rakan. Apabila mereka berlaku pertelingkahan dengan ibu bapanya, mereka akan meluahkan perasaan tidak puas hati dengan rakannya. Rakan yang buruk akan mengajar mereka lari dari rumah untuk mencari keseronokan di luar untuk melepaskan ketidak puasan mereka.
Kekurangan pendidikan agama dan moral juga menyebabkan remaja lari dari rumah. Seseorang yang tidak mempunyai pendidikan agama dan moral yang kukuh maka ia tidak akan berfikir rasional semasa membuat sesuatu keputusan. Mereka akan sentiasa menganggap masyarakat ini tidak adil terhadap mereka sehingga mereka tidak dapat membezakan perkara yang baik atau buruk. Ibu bapa yang sibuk dalam kerjaya menyebabkan mereka telah melupakan tanggungjawab untuk mendedahkan pendidikan agama kepada anaknya. Hal ini telah menyebabkan anaknya tidak mempunyai jiwa dan fikiran yang matang untuk menghadapi masalah. Oleh itu, apabila rakannya mengajak mereka lari dari rumah untuk mencari hiburan yang lebih seronok di luar rumah untuk melepaskan tekanan maka mereka akan terikutnya.
       Selain itu, pengaruh media massa juga perlu bertanggungjawab dalam masalah remaja lari dari rumah. Kini, kebanyakan media massa yang tanpa sempadan telah menyebabkan wayang-wayang dan drama-drama barat memasuki pasaran tempatan kita. Watak dalam drama dan wayang barat selalu memupuk kebebasan diri sendiri. Keadaan ini telah menyebabkan remaja kita dipengaruhi oleh tindak-tanduk mereka. Oleh itu, mereka akan belajar daripada drama atau wayang yang ditonton dengan melarikan diri dari rumah kerana mereka menganggap tindakan tersebut merupakan suatu lambangan yang hebat dan bangga.
Untuk mengatasi masalah remaja lari dari rumah, perhatian dan kasih sayang daripada ibu bapa amat diperlukan. Ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam dunia remaja kerana segala tindakan ibu bapa akan menjadi teladan kepada anaknya. Oleh itu, ibu bapa yang sentiasa sibuk dalam pekerjaan dan jarang berada di rumah akan menyebabkan anaknya belajar  tindakannya seperti berlepak-lepak sampai larut malam sehingga enggan balik rumah. Oleh itu, ibu bapa perlu memberi perhatian kepada anaknya seperti sentiasa berada dalam rumah, menemani anaknya dan bersama-sama mengatasi masalah yang dihadapi oleh mereka. Seterusnya, remaja akan berasa dalam rumahnya mempunyai kasih sayang dan mereka akan sentiasa berada dalam rumah dan kurang berfoya-foya di luar rumah.
Selain itu, pendidikan agama dan moral juga dapat mengatasi masalah remaja lari dari rumah. Pendidikan agama dan moral merupakan senjata yang paling kukuh untuk menentang segala masalah yang dihadapi oleh manusia kerana pendidikan agama dan moral mengajar kita membuat perkara yang baik dan menghindari diri daripada perkara yang tidak bermanfaat. Oleh itu, remaja yang mempunyai pendidikan agama dan moral yang tinggi maka mereka tidak akan mudah dipengaruhi oleh rakan sebaya seperti melakukan aktiviti yang tidak berfaedah.
Kesimpulannya, masalah remaja lari dari rumah akan membawa kesan sampingan kepada masyarakat dan negara kita. Oleh itu, semua pihak yang berkaitan dan berkuasa perlu bekerjasama untuk menangani masalah ini agar masa depan negara kita dapat terjamin dan mempunyai imej yang baik dalam sudut pandangan antarabangsa. Seterusnya, negara kita akan menjadi sebuah negara yang kuat dan maju kerana mempunyai tiang negara yang berbakat.

Disediakan Oleh
Tee Sheau Chien (206035)

1 ulasan:

  1. karangan terbaik yang tidak pernah saya baca sebelum ini...tahniah...

    BalasPadam